Saturday, February 22, 2020

Drumul meu spre fericire trece prin Thassos. Primul pas: cum ne-am gasit casa

Acum cativa ani, mai exact prin 2014, citeam blogul unui american care spunea ca nu mai poti sa gasesti case la preturi avantajoase in insulele grecesti. Sincer, pentru mine respectiva declaratie a fost ca o provocare. Mi-am spus ca sigur se insala, iar cu pretul unei garsoniere din Romania gasesti cu siguranta ceva, in orice insula. Secretul este insa sa cauti direct acolo, sa vorbesti cu oamenii din respectivele locuri si sa obtii informatii la prima mana.

Cautarea casei: online sau la fata locului?

Dupa zeci si sute de ore de navigat online, am gasit o oferta de nerefuzat: o casuta cu doua camere, intr-un satuc de langa mare, pe o insula pe care o vizitasem si imi placea.

La cei 17.000 de euro, chiar parea o super oferta. Am contactat o avocata din Salonic, o super profesionista, si am rugat-o sa ne recomande un inginer constructor care sa ne faca o analiza a proprietatii, iar in cateva zile deja totul se rezolvase, inclusiv verificarea proprietatii la registrul cadastral.

Ne-am urcat in masina si am ajuns pe insula, unde am mers cu reprezentantul agentiei imobiliare care publicase oferta si astfel am vazut casa. Am ajuns la concluzia ca era cam prea mica, acoperisul necesita multe reparatii si costisitoare. Oricum, concluzia principala a fost ca trebuie sa cauti casa la fata locului - Internetul poate sa iti ofere multe informatii utile, dar niciodata senzatia aceea completa data de o plimbare prin zona respectiva, inspectarea personala a structurii sau a instalatiilor sanitare si electrice, dar mai ales sansa sa discuti cu oamenii din zona si sa afli despre lucrurile care ar putea sa iti placa sau nu in respectiva casa sau in acel cartier.

"It is not the plan, it's the planning"

Evident, am ajuns sa cautam proprietati intreband oameni pe strada ce case se vand in zona, iar intr-un final, am ajuns la locul unde trebuia, adica in Theologos, fosta capitala a insulei Thassos. Am gasit un agent imobiliar din zona, care ne-a prezentat cele mai bune variante in bugetul disponibil. In concluzie, Internetul te ajuta sa iti faci o idee, dar nu este suficient.

Trebuie sa recunosc ca am avut mare noroc sa mergem in aceasta expeditie cu niste buni prieteni, care ne-au ajutat sa cautam si altceva. Daca initial eram setati sa gasim o proprietate intr-o anumita zona si intr-un anumit buget, pana la urma am avut ocazia sa ne convingem ca e bine sa te razgandesti. Sa consideri toate optiunile in alegerea unei proprietati este probabil cea mai buna idee. Pe principiul "It is not the plan, it's the planning". :)

Casa de vacanta - la mare sau la munte?

Noi le-am ales pe ambele, fiindca Grecia iti ofera acest avantaj: vin oarecum la pachet :)

Cumpararea unei case la malul marii poate suna romantic, insa ironia face ca putini oameni sa vrea sa locuiasca efectiv langa mare, in special in sezonul rece, fiindca acolo inamicul principal nu este temperatura scazuta, ci vantul foarte puternic care raceste mult prea tare orice casa, indiferent cat de bine este izolata. Ideea de baza este ca uneori vrei sa locuiesti intr-o zona mai ferita de puterea vantului, in special pe insule, iar daca observi cu atentie, unele case au ferestre numai catre vest, fiindca din est bate vantul, in respectiva zona. Acesta este si motivul pentru care multi insulari se "ascund" in munti.

Egiptenii au dreptate: "Nu iti cumperi casa, ci vecini"

Intr-un final, cum ziceam, am gasit o casuta in satul Theologos. Este foarte adevarat proverbul egiptean "nu iti cumperi casa, ci vecini". Ei bine, la acest capitol, noi am fost putin spus norocosi. Toti vecinii si cunoscutii din zona sunt oameni senzationali si care te fac sa te simti ca acasa. Micile cadouri pe care le primesti, ajutorul neconditionat si increderea ca este cineva acolo mereu gata sa te ajute dau un farmec aparte vietii in Grecia.

Totul pleaca de la o idee si se realizeaza cu un plan, care merita schimbat pe masura ce afli informatii utile. Noi ne doream altfel de vacante, fiindca nu suntem genul care sa cautam luxul sau sa nu miscam un deget in vacanta. Poate ca pe multi ii sperie ideea ca trebuie sa mergi cu masina 10 km pana la cea mai apropiata plaja, dar trebuie sa recunoastem ca de mers cu masina zilnic tot nu scapi, iar de orice plaja, oricat de mult iti place, tot te saturi si vrei altceva, deci tot ajungi sa conduci. Ca vei conduce 10 minute in plus la dus si inca 10 la intors conteaza mai putin.

Fericirea - destinatie sau calatorie?

Pentru mine, fericirea nu este o destinatie, ci o calatorie, iar achizitia unei case, chiar si intr-o insula greceasca, poate sa fie o calatorie senzationala, dar si o experienta dificila cand te lovesti de probleme si lucruri de rezolvat si reparat. Totul depinde, de fapt, de cum percepem lucrurile.

Ca sa fiu mai explicit, cand ajungem la casuta, terasa este invadata de toate plantele din lume, dar ziua aceea in care o curat de buruieni, spal pietrele de pe jos, vopsesc peretii cu var, repar si vopsesc masa si bancile etc. ma apropie de momentul in care ma bucur ca un copil ca totul este pregatit ca un colt de paradis. Da, necesita constant munca, insa cred ca asta este pretul fericirii - cel putin, in cazul meu.

PS. Trebuie sa recunosc ca drumul acesta nu avea cum sa fie atat de frumos fara o sotie care sa aprecieze aceleasi lucruri, sa te incurajeze in orice proiect si mai ales sa vorbeasca limba neogreaca ;)

6 comments:

Spunsieu said...

Este un adevarat cuibusor ce ati facut voi acolo si sunteti cu adevarat norocosi ca ati gasit un asemenea refugiu. Chiar voiam sa intreb cum v-ati inteles cu localnicii, dar m-ai lamurit la final. Cred totusi ca ati avut avantajul ca unul din voi vorbeste limba greaca. Oricum, va doresc sa va bucurati din plin de zilele de vacanta petrecute acolo.

Albert Budica said...

Cred ca as putea sa scriu o serie intreaga de articole pe tema "lost in translation", dar trebuie sa fac categoria "Tragi-comice" :)

Elvira said...

Wow! Acum ceva ani și noi eram bântuiți de ideea unei căsuțe proprii prin Grecia.Nu neapărat Thasos deși iubim insula asta și avem o gazdă bună în Potos. Mă documentasem despre tot ce înseamnă un contract de vânzare-cumpărare, etape, obligații, țepe, tot. Cum aveam deja o bojdeucă în Argeș, cumpărată în urma acelui poznaș coup de foudre, cunoșteam cum e prima zi când ajungi acolo și găsești frunze uscate, iarbă de cosit, câte ceva de reparat, iarna casa înghețată bocnă, așa că până la urmă am zis pass, ajunge! Dar Grecia este cumva prima în inimile noastre (uneori pierde în fața Portugaliei rurale dar distanța o aduce repede pe primul loc 😊). Visul meu este să am timp și să colind o vară doar Grecia, din loc în loc așa ca țiganul cu căruța.
Și da, ai spus bine, Claudia este elementul cheie. Avem prieteni care s-au luat după noi și și-au cumpărat căsuțe prin diverse zone dar când doar unul iubește acel loc, nu merge treaba.
Vă doresc să vă realizați visele și căsuța voastră grecească, cu vecini buni - contează, știu - să vă aducă bucurii multe!

Albert Budica said...

Salut, Elvira! Am avut si noi ocazia sa calatorim in Portugalia, iar motivul pentru care nu am cumpara acolo o casa este legat de faptul ca apa oceanului este departe de orice idee de relaxare la mare. Am fost in Estoril prin august, iar mai toata lumea era la piscina. Apa in ocean este mult prea rece... La un moment dat am cumparat un teren si in Romania, langa Valenii de Munte, in ideea ca vom ajunge la iarba verde mai des, insa distanta de aproximativ 90 km ne parea cam prea mult si ajungeam cam rar, asa ca am vandut respectiva proprietate. Oricum, in Romania as vrea sa construiesc inca o tiny house, fiindca nu vad rostul sa investesc in ceva mult prea mare, daca ajung foarte rar si exclusiv in weekend-uri. Nu prea as mai amplasa insa casa in mijlocul satului, chiar daca stiu ca daca este izolata riscul sa fie furate lucruri din ea sau vandalizata creste exponential. In Grecia timpul trece altfel. O saptamana acolo pare o zi... PS. Plimbarea in Grecia ti-as recomanda sa o faci primavara sau toamna, fiindca caldura verii grecesti poate sa fie uneori greu de suportat. Avem vecini nemti sau englezi care nu pun piciorul pe insula vara, chiar daca au una sau doua case acolo...

Elvira Maria said...

O singură dată am fost vara în Grecia pentru că nu am avut de ales (concediul). Altfel doar primăvara o tură și toamna, când putem, a doua.
În Portugalia însă prin zona Algarve, zău că merită. Dar drumul, ca timp, te omoară, doar cu avionul. Pe câtă vreme în Grecia mergem mereu cu căruța.

Albert Budica said...

Zona Algarve este foarte frumoasa, dar nu o vad ca destinatie de vacanta. Am vazut, am facut poze si cam atat. Pana si reclamele lor surprind oameni care se uita romantic de pe mal la apa oceanului... Da, drumul este foarte lung pana acolo, dar pentru niste sardine la gratar, cum le pregatesc intr-un mic local din Faro, clar merita!
In Grecia este insa altceva, te poti bucura de apa in aproape orice insula sau teritoriu. Sincer, mai mult decat apa im Grecia imi plac oamenii. Sunt deschisi, muncitori si ospitalieri, daca vorbesti cum trebuie cu ei.